27.11.2020
Joanna Niininen
Väärä verkkotunnus voi maksaa yrityksellesi tuhansia euroja
On tärkeää osata valita yritykselle oikeat verkkotunnukset. Väärä verkkotunnus voi maksaa tuhansia tai jopa satoja tuhansia euroja vuosien myötä.
Verkkotunnukset itsessään ovat hyvin edullisiä, hinnat vaihtelevat 5 eurosta 120 euroon /vuosi. Miten väärä verkkotunnus voi sitten maksaa niin paljon? Alla kolme kuvitteellista esimerkkiä joissa väärä verkkotunnus voi aiheuttaa yritykselle merkittäviä tappioita.
Katso vinkit videolta tai lue eteenpäin.
Esimerkki 1:
Verkkotunnus on liian pitkä ja hankala
Kankaanpäässä oleva yritys alkaa järjestää matkoja maaseudulle. Tästä saadaan verkkotunnus kankaanpaanmaaseutumatkatkat.fi. Matkoja mainostetaan messuilla ja tapahtumissa jakamalla käyntikortteja ja flyereita. Verkkosivustolla on kuitenkin hiljaista. Verkkotunnus on liian pitkä ja hankala kirjoitettavaksi ja muistettavaksi.
Verkkotunnus kannattaa varata lyhyemmässä muodossa vaikkapa maalaismatkat.fi tai englanninkielellä ilovekankaanpaa.fi.
Verkkotunnus vaikuttaa siihen, kuinka helppoa tai vaikeaa verkkosivuillesi pääseminen on. Mitä helpompi verkkotunnus on muistaa ja kirjoittaa, sen todennäköisemmin käyttäjät löytävät sivusi.
Jos verkkosivulle pääsemiseen pitää nähdä kovasti vaivaa, niin se jää tekemättä. Asiakkaat päätyvät todennäköisesti ostamaan tuotteet ja palvelut Googlen hakutulosten ensimmäisen sivun kautta, jolloin kilpailija vie potentiaaliset asiakkaat.
Esimerkki 2:
Yrityksen nimi ei kuvaa tuotetta
Gooosh Oy valmistaa neulesormikkaita. Yrityksen rekisteröi itselleen verkkotunnuksen gooosh.fi. Nimen g tulee englanninkielisesti sanasta gloves ja kolme o:ta kuvaavat neuleketjua. Lystikäs nimi, mutta miten löytyvät verkkosivut tällä verkkotunnuksella?
Ensinnäkin kolmen vokaalin verkkotunnus ei sovi suomalaiseen suuhun ja suurin osa kirjoittaa nimen yhdellä tai kahdella o:lla. Toisekseen nimi on vaikea muistaa, jonka vuoksi kaverilta kävelylenkillä suosituksen saanut ihminen ei tule löytämään yrityksen sivuja. Kolmanneksi nimi ei tue yrityksen hakukonenäkyvyyttä.
Yrityksen kannattaa varata verkkotunnus neulesormikkaat.fi pääverkkotunnuksekseen. Tämä vaikuttaa positiivisesti hakukonenäkyvyyteen tärkeimmällä yrityksen myyntiartikkelilla eli neulesormikkailla. Lisäksi yrityksen kannattaa rekisteröidä neulekasineet.fi (koska sormikkaat ja käsineet menevät helposti sivuston hakijalta sekaisin) ja gooosh.fi, ja ohjata niiden liikenne kotisivuille (domainohjaus).
Jos käyttäjän etsimä hakusana löytyy verkkotunnuksesta, saat kilpailuetua näkyvyyteen. Vaikutus on pieni, mutta kovassa kilpailussa pienikin etu voi auttaa kiilaamaan kilpailijan ohi.
Esimerkki 3:
Vientimaan pääte jää rekisteröimättä
Edellisen esimerkin yritys Gooosh laajentaa toimintaansa ja alkaa myydä käsineitä myös Saksassa. Tätä varten yritys rekisteröi verkkotunnuksen knittedgloves.eu. Kyseisellä verkkotunnuksella toimii Saksan verkkosivun kieliversio.
Saksalainen kilpailija huomaa uuden tulokkaan ja rekisteröi itselleen knittedgloves.de-verkkotunnuksen, jonka alla se myy vastaavaa tuotetta kuin uusi suomalainen kilpailija.
Kumpi verkkotunnus on helpommin muistettava ja herättää enemmän luottamusta saksalaisen asiakkaan näkövinkkelistä? Tässä tapauksessa varmasti .de-verkkotunnuspäätteen omaava kilpailija syö reippaasti liikevaihtoa.
Varaa yrityksellesi tärkeimmät verkkotunnukset niiden maiden päätteillä, joihin teet vientiä. Voit jättää verkkotunnukset parkkiin tai ohjata ne pääsivullesi, jos et halua avata kotisivuja kyseisillä verkkotunnuksilla.
Verkkotunnuksen vaikutus hakukonenäkyvyyteen
Googlen algoritmit ovat salaisia, jotta sen hakutuloksiin ei päästä vaikuttamaan epärehellisesti. Google on kuitenkin julkaissut listan kahdestasadasta hakukonenäkyvyyteen vaikuttavasta asiasta.
Tunnetusti mikään ei ole niin varma piilopaikka kuin Googlen toinen sivu. Tämän vuoksi on ensiarvoisen tärkeää yrittää saada oma sivusto tärkeimmillä hakusanoilla Googlen ykkössivulle.
Alla poimittuna kohdat, joissa on mainittu url-osoitteen vaikutuksista hakukonenäkyvyyteen.
54. URL-osoitteen pituus
Liian pitkät URL-osoitteet voivat vahingoittaa sivun hakukonenäkyvyyttä.
Useissa toimialatutkimuksissa onkin havaittu, että lyhyillä URL-osoitteilla on yleensä pieni etu Googlen hakutuloksissa.
55. URL-polku
Sivu, joka on lähempänä etusivua, voi saada jonkin verran enemmän auktoriteettia verrattuna syvälle sivuston arkkitehtuuriin haudattuihin sivuihin.
Tämä tarkoittaa sitä, että myös sivustosi sisäinen linkkirakenne vaikuttaa hakutuloksiin. Sivustosi linkkirakenne on hyvä olla selkeä esimerkiksi neulesormikkaat.fi/vuorelliset-sormikkaat on parempi kuin neulesormikkaat.fi/shop/product/vuorelliset-sormikkaat.
59. Avainsana URL: ssä
Yksi osuvuussignaali. Google-edustaja on ilmaissut tämän olevan ”hyvin pieni sijoitustekijä”.
Nämä ja muut Googlen hakukonenäkyvyyteen löytyvät tekijät löydät koostettuna Backlinkon blogista: Google’s 200 Ranking Factors: The Complete List (2020)